Rikslägret 2017

Av: Niklas S. | Datum: 2017-07-12 | Visad 1280 gånger

Söndagen den 25e juni åkte ett gäng glada JOKare upp till Idre för att delta i det roliga Rikslägret 2017. Nytt för i år var just att det hölls i Idre istället för Sälen där det gått de senaste åren och att Harald som brukar köra sydbussen istället körde nord. På vägen upp stannade vi på ett matställe utanför Falun där även syd stannade. De på matstället hade blivit förvarnade innan så att de kunde förbereda sig för att det skulle komma två bussar med hungriga orienterare. När alla hade ätit klart fortsatte färden. Inne i bussen fördrevs tiden på olika sätt. En del diskuterade tävlingar, andra lyssnade på musik eller kollade på film, andra gjorde korttrick och vissa körde Rubiks kub. Av dem var våran Hampus Norrby mästaren. Hampus och Oskar var årets ledare. På bussresan bestämdes det att vi skulle köra en långdistans vid boendet när vi kom upp men Rikslägerledningen hade andra planer. De hade gett vår stuga till Gotland! Som tur var löste våra duktiga ledare problemet och vi kunde inkvartera oss i två andra stugor. Efter en samling i en av stugorna var det dags för mat och invigningen av Rikslägret. Under invigningen träffade vi våra lag och tävlade i lägrets första tävling. Varje lag fick en karta med två kontroller och en fråga med två svar. Svaren ledde till en av kontrollerna. Svarade man fel kom man fel och rätt kom man till rätt. Tyvärr hade en kontroll försvunnit så tävlingen fick avslutas utan poäng till något lag. Men Järfälla som fortfarande var träningssugna begav sig då upp på toppen av Idrefjället där det fanns en sprintträning. Träningen var väldigt rolig med många fina vägvalsträckor som vi skulle testa flera gånger under veckan. Dagen led mot sitt slut och vi tvättade av oss och hoppade i säng efter en samlig i stuga 3.

Måndagen den 26e juni vaknade ett gäng trötta JOKare upp i Stugbyn, stuga nr 3 och 4. Väckning var klassisk cymbalmusik fast med kastrullock. Idag skulle vi springa ett riktigt långt pass på förmiddagen så efter frukosten var det många som köpte sportig gel eller något annat att förtära under passet. Under måndagens samling hade vi fått två kartor som ledde från en parkering där vi släpptes av bussen tillbaka till Idre. Kartorna innehöll många sträckor som gick över stora delar av kartan. Vi fick själva välja hur vi skulle dra våra banor men vi delade upp oss i grupper så att ingen skulle var ensam upp på fjället. I min grupp som bestod av Erik, William, jag och en lång skugga (även fast solen stod högt) valde att springa upp på Städjan i mitten av loppet. Många andra sprang också upp på städjan och det var värt varje höjdmeter. Under Oringen förra året tänkte jag ”Hur kan utsikten bli bättre?” och nu vet jag hur. En stor skillnad mellan Idre och Sälen tyckte vi var att Sälen är mer bebyggt medans Idre är lite mer isolerat och naturnära. Kort efter att vi återvänt var det lunch. Alla våra måltider åt vi på ett stort värdshus i Idre. Andra passet bestod av två korridorer, en av dem gick delvis upp på fjället. Det var svår orientering som väntade oss men vi klarade det med koncentration och bra framförhållning. Efter att ha vilat ut oss och duschat av oss var kvällen öppen för aktiviteter. Många träffade sina lag för att ta olika selfies som var ett sätt att tjäna poäng till onsdagens äventyrsdag. Det kastades frisbees och vi upptäckte att de lömska skåningarna hade knutit ihop våra skor som bildade en lång lina. Dock behövdes sömn efter dagens tuffa pass och i min stuga var det inga vakna vid 23.

Tisdagen den 27e juni var det dags igen och efter frukost åkte bussen mot dagens träning. Dagens första träning var OL-intervaller. Vi startade samtidigt alla från Järfälla och några från Sundbyberg. Terrängen var väldigt fin, tydliga höjdkurvor som slingrade sig på de mest märkliga sätten, öppet och snabblöpt även om det var mycket sankmark. Efter lunch var det dags för Slalom-OL. I Slalom-OL sprang man två och två mot varandra. Det fanns två sträckor av varje sträcka som gick likadant. En person sprang banan åt ett håll och den andra åt andra hållet. Vår ledare Oskar vann ledarklassen och fick ett pris senare på torsdagen. Vissa valde att stå över tävlingen och köra lite annan träning istället. Under dagen hade William och Oskar ritat en karta inne i deras stuga och bjöd på kvällen in till en urban. På banan var kontrollerna gömda och man behövde hitta dem innan man kunde fortsätta till nästa.

Onsdagen den 28e var det äventyrsdag. Vi träffade våra lag och fick en spegelvänd karta med olika stationer. På stationerna kunde man vinna poäng och bokstäver. Av bokstäverna skulle man bilda en mening som ledde till en hemlig plats. Förs till platsen fick flest poäng andra lite mindre och så vidare. Platsen var toppen av slalombacken. Mannes lag vann pris för bästa laginsats då de hjälptes åt att hjälpa upp de som inte orkade springa i backen. Mitt eget lag vann också pris men det var för att vi fjäskade och gav blommor till alla ledare för en förhöjd chans att få pris. Det var ingen Järfällare på topp 3. Efteråt var det varmt och många valde att bada i utebadet och tävla i rutschkanorna. Vi badade även dagen innan men då var det kallare och blåsigare så det var lite skönare att bada den här dagen. William hade gjort en till karta, den här gången över stugbyn där vi sprang en sprint på kvällen.

Torsdagen den 29e var det två fjällpass. En parövning där man skulle beskriva hur man orienterade och lära av varandra. Det andra passet var ett downhillpass och de flesta stannade upp lite och beundrade terrängen. Tyvärr började Rikslägret lida mott sitt slut och snart var det dags att åka hem :( .

Fredagen den 30e fick man välja vad man körde på morgonen förutsatt att man städade och var klar vid utsatt tid. Sedan var det dags för hemresa. På vägen stannade vi i Hedemora. Jag själv, Hampus och Jonatan Ståhl åt på Lappens grill och alla som gick miste om mycket åt på Mcdonalds. Väl tillbaka i Rotebro var lägret slut för denna gång. Jag själv som inte får köra igen nästa år skulle vilja passa på att tacka för dessa fyra Riksläger och uppmana alla som får åka att åka på årets roligaste läger! (Rikslägret är roligaste läger och Halikko roligaste tävling!)